015 25 122 80 • secretariaat@librijn.nl
 

Een nieuw project bij Librijn laat zien hoe kinderen scholen in de toekomst zien.
29 augustus 2024

Scholen in de toekomst: wat hebben kinderen hierover op het hart?

Bouwen aan het onderwijs van morgen doe je met de stem van de leerlingen. Vanuit deze gedachte introduceert Librijn het project Bouwstenen voor de toekomst: workshops waarin leerlingen harten creëren over hoe hun ideale scholen er in de toekomst uitzien. Het doel: hun ideeën meenemen in de plannen van onze scholen. Leonie Kuiper, leerkracht op montessorischool De Delftse Tuin is de kartrekker van dit project. We stellen haar hierover drie vragen.

Meer over Leonie

Leonie werkt al sinds 2005 in het onderwijs. Tegenwoordig staat ze anderhalve dag per week voor de kleuters op montessorischool De Delftse Tuin en geeft ze hen onder andere muziekles. Ook verzorgt ze wekelijks twee workshops op verschillende locaties. Contact met verschillende mensen inspireert haar. Dankzij dit project komt ze op allerlei scholen van Librijn, een perfecte match.

Wat houdt het project in?

“In de workshops staan drie vragen centraal: Hoe ziet jouw toekomstige school eruit? Hoe ga je met elkaar om zodat iedereen zich welkom voelt? En hoe zorg je beter voor de wereld? Met deze vragen dragen we de waarde van openbaar onderwijs uit, en leggen we verbinding met de koers van Librijn.  

 

Op iedere school selecteert de school twee kinderen uit iedere klas van groep drie tot en met acht. Groep drie en vier tekenen hun droomschool. Groep vijf en zes maken een poster met tips: hoe laat je leerlingen zich welkom voelen? En groep zeven en acht kijken naar een nieuwsitem, bijvoorbeeld over de politiek en het klimaat. Dit nemen ze mee in een brief, met als onderwerp: hoe kunnen we als school beter voor de wereld zorgen?” 

Wat levert het concreet op?

“Na afloop van de workshops worden er van de resultaten harten gemaakt. Hierop staan de drie centrale vragen, met daaromheen de tekeningen en quotes van de kinderen. Die zetten we vervolgens in de school neer, om te laten zien wat zij belangrijk vinden. Zo bepalen we niet alleen vanuit het bestuur wat prioriteit heeft, maar nemen we ook de wensen van de kinderen mee. Zij krijgen hierdoor het onderwijs dat het beste bij ze past.”

 

Een nieuw project bij Librijn laat zien hoe kinderen scholen in de toekomst zien.

Hoe dragen de kinderen bij aan Librijn-scholen in de toekomst?

“Op elke school waar ik kom geef ik dezelfde workshop, maar de resultaten verschillen. Zo krijg ik allerlei soorten input van de kinderen. Soms tekenen ze een zwembad en glijbanen in hun school; dat is niet zo realistisch. Andere kinderen komen met een vergaderlokaal voor de leerlingenraad, een laboratorium, mos op het gebouw voor natuurlijke verkoeling, of toiletten die minder water verbruiken. Het is leuk om deze vindingrijkheid terug te krijgen én het is bijzonder nuttig.”

 

Meer verhalen lezen over Librijn?

 

Lees hier al onze artikelen