11 juli 2024
Interne audits: de aanjagers voor beter onderwijs
Bij het optimaliseren van werkstructuren en bedrijfsprocessen denk je niet direct aan het onderwijs, eerder aan het bedrijfsleven. Toch laat Librijn zich hierdoor inspireren om het onderwijs continu te verbeteren. Interne audits zijn hier een voorbeeld van. Bij Librijn is dit de directe route naar het verhogen van de onderwijskwaliteit binnen de vijftien scholen.
Eén van de mensen binnen Librijn die zich daar hard voor maakt is Vivian de Heer. Zij werkt als seniorbeleidsadviseur onderwijs & kwaliteit. Zij adviseert, signaleert en verbindt de verschillende scholen in allerlei processen binnen Librijn én is de aanjager van de interne audits.
Adviseur en verbinder
De functie van Vivian is veelzijdig. ''Mijn functie draait vooral om belangenbehartiging op het gebied van onderwijs & kwaliteit. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuw beleidsvoorstel komt vanuit de gemeente, stel ik kritische vragen en bewaak ik dat onze belangen hierin terugkomen. Hiervoor haal ik expertise en doelstellingen op bij de scholen. Vervolgens draag ik bij aan de toepassing van het beleid binnen de scholen en adviseer ik de bestuurder.''
Dit is Vivians werkweek ''Mijn werkweek is goed gevuld met contactmomenten met verschillende gesprekspartners. Van beleidsoverleg bij de gemeente tot advies over het nieuwe curriculum opvan de Pabo. Ben ik niet extern aan het netwerken dan zoek ik intern de verbinding tussen onze vijftien aangesloten scholen. Ik adviseer schoolleiders in een-op-een gesprekken en koppel ze aan elkaar wanneer ik een mooie invalshoek voor kennisdeling zie.'' |
De interne audits
Terug naar de interne audits, waarvan Vivian de aanjager is. ''Interne audits vinden plaats bij scholen die zichzelf aanmelden. Zij stellen een hulpvraag, waar ze binnen de eigen schoolmuren niet uitkomen, bijvoorbeeld: 'Is het niveau van ons begrijpend leesaanbod wel goed genoeg?''' Ik koppel hen dan aan de juiste personen om dit te onderzoeken: het auditteam.”
Waar audits in het bedrijfsleven vaak bekendstaan om de controlerende factor, werkt dat bij Librijn anders. Vertrouwen dat de scholen het goed regelen vormt de basis. De audits hebben één doel: de kwaliteit van onderwijs verbeteren. |
"Scholen stellen niet zomaar een hulpvraag. Meestal is hier al onderzoek naar gedaan en deze resultaten delen ze met het auditteam. Dat is fijn, want zo gaan we sneller over op de kwaliteit. Het auditteam leest zich in, sluit aan bij de gekozen lessen en signaleert ontwikkelingskansen. Hierna brengen zij een advies uit. Dit delen ze met de school die er weer autonoom mee aan de slag gaat. Een half jaar later evalueren we de stand van zaken.”
Wie zijn de auditoren? Dit zijn medewerkers uit de organisatie, zoals leerkrachten, adjunct-directeuren en schoolleiders. Alle auditoren worden opgeleid binnen Librijn. |
Betere onderwijskwaliteit
De werkwijze met interne audits ondersteunt de scholen optimaal. Vivian: ''Op deze manier krijgen de scholen het vertrouwen om zelf obstakels aan te kaarten. Zo neemt het schoolteam de tijd om op zichzelf te reflecteren en om hulp in te schakelen waar ze verbeterpunten zien; een filosofie die we de leerlingen ook meegeven. Door voortdurend te reflecteren en te leren van de resultaten ontwikkelen we automatisch hogere onderwijskwaliteit.''