015 25 122 80 • secretariaat@librijn.nl
 

Drie klimmers op de top van een bergkam, gesilhouetteerd tegen de felle zon. Dit beeld van een gedeelde klim symboliseert de 'expeditie' van Librijn naar de toekomst, waarbij de route nog niet vastligt en alle stemmen meetellen bij het bepalen van de 'stip op de horizon'.
30 oktober 2025

Samen koers bepalen: op expeditie naar de toekomst van Librijn

De voorbereidingen voor de nieuwe strategische koers van Librijn zijn in volle gang. Bestuurder Caroline Versprille noemt het een expeditie; een gezamenlijke ontdekkingstocht waarin ruimte is voor ieders stem. “We weten nog niet precies waar de weg naartoe leidt,” zegt ze. “Maar juist dat maakt het waardevol. De koers moet herkenbaar zijn voor iedereen binnen Librijn, van schoolleider tot medewerker.”

De kracht van verbinding

De afgelopen koersperiode heeft veel opgeleverd. Als voorbeeld vertelt Caroline hoe sterk de samenwerking tussen schoolleiders is gegroeid. “Ze zijn voortvarend met elkaar bezig. Als er iets speelt, pakken ze dat samen op tijdens intervisiemomenten. Die onderlinge verbinding is een groot goed.”

 

Toch is er volgens haar nog winst te behalen. “De vorige koers was voor het eerst echt groot opgezet, met schoolplannen die aan de strategische doelen waren gekoppeld. Maar de verbinding tussen de koers van de stichting en de schoolplannen mag nog sterker. De koers moet de kapstok zijn voor wat scholen doen, niet andersom.”

 

Daarom wil Caroline in de nieuwe koers alle lagen van de organisatie betrekken. “Niet alleen de Raad van Toezicht, het bestuurskantoor en schoolleiders, maar júist ook medewerkers en onze leerlingen. Medewerkers hebben daarin een grotere rol dan ze soms denken. Onder andere hun ideeën en ervaringen vormen de basis van het inspiratiedocument waarop de nieuwe koers rust. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer draagvlak en herkenning er ontstaat.”

 

“Ik zie liever compacte, duidelijke doelen die richting geven en ruimte laten voor eigen invulling. De scholen maken tenslotte de stichting.”

Samen op expeditie

De aanpak van de komende maanden is bewust open. “De route ligt niet vast. Met de expeditie nodigen we iedereen uit om mee te denken over de toekomst van Librijn. We gaan samen bepalen wat onze stip op de horizon is.”

 

Die openheid vraagt om goed luisteren en bundelen. Uit alle gesprekken en opbrengsten ontstaat straks het inspiratiedocument, de voedingsbodem voor de koers 2027–2030. “De doelen hoeven niet allemaal in detail te worden uitgewerkt,” legt Caroline uit. “Liever compacte, duidelijke doelen die richting geven en ruimte laten voor eigen invulling. De scholen maken tenslotte de stichting.”

Kansrijk onderwijs als basis

Over één uitgangspunt is Caroline heel duidelijk: kansrijk onderwijs blijft de basis. “Kansrijk wordt vaak verward met kansengelijkheid, maar dat is iets anders,” zegt ze. “Voor mij betekent kansrijk dat elke leerling zich kan ontwikkelen naar het eigen potentieel. Dat vraagt om vertrouwen, ruimte en een brede kijk op ontwikkeling.”

 

Ze pleit voor meer aandacht voor groepsleren, samenwerking en het ontdekken van ieders talent. “Zelfbewuste en verantwoordelijke leerlingen weten wat hun kwaliteiten zijn en durven die in te zetten. Dat is de kern van kansrijk, kwalitatief onderwijs.”

Verandering van binnenuit

Naast kansrijkheid ziet Caroline ook maatschappelijke uitdagingen die invloed hebben op het onderwijs: de arbeidsmarktkrapte, de roep om inclusie en de toenemende onrust in de samenleving. “We kunnen niet zeggen: daar hebben we geen invloed op. Verandering begint van binnenuit. Ook als kleiner bestuur kunnen we het verschil maken door anders te organiseren en samen nieuwe wegen te verkennen.”

Dromen voor 2030

Als Caroline vooruitkijkt naar 2030, heeft ze een helder beeld. “Ik hoop dat Librijn tegen die tijd geen probleem meer heeft met de arbeidsmarkt, omdat we anders zijn gaan organiseren. Dat onze leerlingen zich blijvend kunnen ontwikkelen naar hun eigen potentieel. En dat medewerkers in de rij staan om bij Librijn te werken, omdat ze hier de balans ervaren tussen geven en nemen en met plezier uitgedaagd worden om hun eigen potentieel in te zetten voor hun leerlingen.”

 

De nieuwe koers is nog in wording, maar één ding staat vast: Librijn kiest niet voor een vooraf vastgelegde route, maar voor een gezamenlijke reis. Een expeditie waarin vertrouwen, betrokkenheid en kansrijk onderwijs de richting wijzen.

Cookies

Kies hieronder welke diensten u wilt gebruiken en waarvoor wij dan cookies mogen gebruiken.

Functioneel (verplicht)

Deze cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van deze website.
U kunt ze niet uitschakelen omdat de website anders niet correct werkt.

Video's

Afspelen van Youtube en/of Vimeo video's.

Kaarten

Toon van Google maps kaarten (bijvoorbeeld voor het tonen van alle scholen op de kaart).
X