09 december 2024
Dit draagt de gmr van Librijn bij aan de organisatie
De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (gmr) is een verplicht orgaan. Maar hoe je dat inricht, is voor ieder schoolbestuur weer anders. Wat maakt de gmr van Librijn uniek en efficiënt? Voorzitter Remy Entius vertelt hoe de raad een actieve rol speelt in het verbeteren van de organisatie, en in het onderwijs binnen de stichting.
Over Remy Remy is al twee jaar voorzitter van de gmr en bekleedt deze positie bewust als ouder. “We willen dat de voorzitter een ouder is. Vanwege de onafhankelijkheid. Een ouder heeft geen directe personeelsrelatie met het bestuur. Zo blijven we objectief.” |
“Wij kijken niet alleen naar wat er nu is, maar ook naar wat er beter kan. Samen maken we Librijn sterker.” – Remy Entius, voorzitter gmr Librijn
Slimme organisatie en gespecialiseerde focus
Een van de onderscheidende punten van de gmr van Librijn is de werkwijze met werkgroepen. Leden kiezen thema’s die aansluiten bij hun expertises of interesses, zoals financiën, onderwijskwaliteit en huisvesting. Hierdoor benut de raad de kennis van zijn leden optimaal. Remy: “Zelf heb ik een achtergrond in de ICT, dus focus ik me op dat domein. Zo beoordelen we het beleid vanuit inhoudelijke expertise.”
De gmr is ook pragmatisch georganiseerd en verdeelt beleidsstukken over de werkgroepen, om zo efficiënt mogelijk te werken. “Bij complexe of grotere dossiers kijken we als hele gmr mee, maar dankzij de werkgroepen wordt elk stuk al met de nodige diepgang voorbereid.”
Kritisch maar constructief
De raad vervult de rol van kritische sparringpartner van de bestuurder, geeft gevraagd en ongevraagd advies, en denkt constructief mee. “We zijn geen ‘hamerstukmachine’, maar bekijken elk beleidsstuk grondig. We helpen het bestuur om het beleid te verbeteren, zodat het beter landt in de organisatie. Dat komt uiteindelijk ten goede aan de kwaliteit van het onderwijs.”
Gmr, mr’s en rvt werken samen
De gmr van Librijn zoekt actief verbinding met de medezeggenschapsraden (mr’s) van de scholen. “We hebben hun input nodig om goede beslissingen te nemen. Daarom organiseren we thema-avonden over onderwerpen zoals ouderparticipatie; mr’s gaan dan met elkaar in gesprek en leren van elkaar.”
Ook de samenwerking met de raad van toezicht (rvt) is goed geregeld. Hoewel beide organen onafhankelijk opereren, zijn er jaarlijks twee gezamenlijke gesprekken. “De rvt kijkt meer door een maatschappelijke bril, terwijl wij ons richten op de praktische impact van beleid. Samen zorgen we ervoor dat het verhaal niet alleen op papier klopt, maar ook in de praktijk werkt.”
Dé hamvraag: wat levert het op voor Librijn?
Een goed functionerende gmr draagt direct bij aan de kwaliteit van het beleid en de organisatie. Remy: “Wij nemen beleidsstukken eerst onder de loep voordat Librijn ze implementeert. Dat voorkomt fouten en verbetert de bedrijfsvoering. We zijn ook een klankbord voor het bestuur en denken mee over onderwerpen die scholen overstijgen, zoals personeelsbeleid en de (meerjarige) verdeling van financiële middelen.”
Altijd onderweg naar beter
De gmr blijft zichzelf verbeteren. “We volgen cursussen en evalueren regelmatig onze eigen werkwijze. Ook stimuleren we anderen – bijvoorbeeld mr-leden – om start- en verdiepingscursussen te volgen. Hoe sterker de medezeggenschap, hoe meer we samenwerken aan het verbeteren van Librijn.”
De gmr van Librijn bewijst dat medezeggenschap een krachtig middel kan zijn om de organisatie te versterken. Met een kritische, constructieve aanpak, een heldere organisatie en actieve samenwerking met andere partijen levert de raad een belangrijke bijdrage aan beter onderwijs. “Wij kijken niet alleen naar wat er nu is, maar ook naar wat er beter kan. Samen maken we Librijn sterker.”
Ook het verschil maken in de gmr van Librijn? Klik hier! |